Sidevisninger i alt

lørdag den 6. august 2016

Villefrance og Nice

Fredag d. 5. august 2016

Morgenen forløb i den "faste" rytme.

Der blev badet og klædt på, vi skulle med tog til Villefrance og Nice.

Vi havde valgt tog idag, da vi ville til Villefrance først og så med toget retur til Nice.

Vi ankom til stationen og fik købt billet. Efter noget venten, toget var over 5 min. forsinket, ankom det til perronen. Jamen, du milde moses, der var jo stop fyldt i det tog, der kunne faktisk ikke være flere inden for dørerne. Men vi skulle jo med, så vi maste os ind. Vi stod som sild i en tønde og faktisk det som er værre. Alle holdte ved i hvad der var at holde i. Fedt, når man nu ikke er så høj, og alle holder på noget over deres hoveder. Det vil sige at jeg stå lige i armhulerne..... og når der så er "50 grader, eller mere" i toget - føj siger jeg bare!

Bugten i Villefrance

Jakobsen i Villefrance

Byen ligger på bjergsiden
I ordentlig tid fik vi mast os til døren, så vi kunne komme ud i Villefrance. Ahhh....endelig frisk luft og så fik vi lige den pragtfulde udsigt at bugten lige med det samme.

Vi var i Villefrance første gang i 1990, da Sabina var 3 år. Her besøgte vi et vennepar, som var på ferie i familiens lejlighed. Skønt sted. Så har vi været der en enkelt gang siden, bare på visit, mens vi var her i Cagnes Sur Mer. Der var der stadig skønt.

Her var vi på ferie i 1990

Men nu, da vi kom, lå der et stort krydstogtskib og spærrede udsigten i bugten - det er godt nok synd.
Det vrimlede med englændere, som vi antager var fra det skib. Hvor byen før var en unik perle, må jeg desværre sige at turisterne bestemt er kommet til byen. ( ved jo godt jeg selv er turist ) Men vi komme ikke stormende i hobetal.

Vi gik en tur rundt i de få gader som er i byen, de er smalle og næsten hele byen er trapper op og ned. Meget charmerende. Vi fandt lejligheden hvor vi var på besøg og nød den smalle gade.

Så var det kaffetid, og vi fandt et sted hvor vi kunne få en tiltrængt kop kaffe :-) Herefter gik vi retur til toget. Denne gang var der ikke nær så mange, men stadig temmelig crowdy.
To stationer, så var det af igen.

Nice er jo altid fyldt med mennesker. Vi gik til den gamle bydel, og igennem ud til promenaden for lige at kigge på vandet. Der var fyldt på standen og i vandet. Hvilket jo er forståelig nok i denne varme. Vi valgte ikke at gå hen hvor terrorangrebet lige har været. Med alle de soldater alle steder, var det tydeligt at der er undtagelsestilstand, og det er bestemt ikke til at spøge med. Så vi gik op i gaderne og kiggede og fandt et sted for frokost.
Også her, i de smalle gader er soldaterne på job. Skulle vi ind i en større butik blev vores tasker undersøgt af vagter.

Place Masséna

Efter frokosten gik vi lidt rundt igen. Fik en is og købte en kurvetaske - sådan en fik jeg også for 27 år siden ;-)

Så havde vi fået kigget nok, og vi gik mod stationen. Togene var vildt forsinket, så der var igen fuldstændigt pakket i vognene. Helt ærligt var det ikke forsvarligt at der var så mange. Men ind kom vi og vi blev ved døren, så vi var sikker på at kunne komme af. Der var en som ikke nåede af på stationen før vi skulle af, hun kunne ganske enkelt ikke komme til døren. Så hun måtte af sammen med os, og så finde en bus retur.

Vi gik i supermarkedet og fik købt 3 ting som vi manglede, og så travede vi mod lejligheden.
Her tog vi en slapper med benene oppe.

Aftensmaden stod igen på pastasalat - det kan vi nemlig rigtig godt lide :-)

Omkring 23.30  var vi trætte og så var det godnat.